Aktuellt / Österåkers visfestival 2009-09-10, pressmeddelande

Österåkers första visfestival

Hommage till Emil Hagström och den klassiska visan

Tradition och förnyelse

I samarbete med Yrkestrubadurernas förening YTF vill Emil Hagström-sällskapet anordna en årlig visfestival. Den första går av stapeln 10 september på Berga-teatern. Det blir en fullmatad kväll med eliten av svenska vissångare. Ett antal artister framför egna och andras visor, naturligtvis blir det några alster av Emil Hagström.

Artisterna: Anna Eriksson, Bernt Johansson,  Elin Lyth, Lolita Ray, Billey Shamrock, Pierre Ström, Ulf Johan Tempelman,  Nanna Walderhaug och Basse Wickman.

Föreningarna:

YTF, Yrkestrubadurernas förening, bildades 1971. Initiativtagare var bland andra Fred Åkerström (föreningens förste ordförande), Cornelis Vreeswijk, Finn Zetterholm, Bengt Sändh, Pierre Ström, Lars Göransson och Torgny Björk.

YTF vill samla och organisera professionellt verksamma visartister.

YTF:s syfte är att genom egen opinionsbildning och samarbete med berörda fackliga och kulturella organisationer tillvarata professionellt verksamma visartisters intressen, att främja den svenska visan, samt att bidra till att stärka ett folkligt kulturellt perspektiv, om nödvändigt i opposition mot en övernationell populärkulturindustris intressen.

Emil Hagström-sällskapet bildades 2007 i samband med Klarapoetens 100-årsdag då ett minnesprogram med bl.a. Thorstein Bergman och Ulf Johan Tempelman genomfördes vid poetens grav på Österåkers kyrkogård. Sällskapet skall verka för att hålla Emil Hagströms diktning och prosa känd och levande, göra insatser på diktens och visans område i Emil Hagströms anda, samt att uppmärksamma personer – diktare, kompositörer, förmedlare eller forskare- och organisationer som verkar i Emil Hagströms anda.

Artisterna:

Anna Eriksson är sångerska och låtskrivare från Stockholm.

Hon bjuder Er på sina sällsamma sånger.

Bernt Johansson är en av veteranerna från Vispråmen Storken. Urstockholmare. Visor i mängd, Bellman, Taube, Ferlin, Vår sköna skärgård. Egna och andras visor. Har 50-årsjubilerat som vissångare.

Elin Lyth (så) har folkmusiken i blodet bland annat genom sin mormor i Medelpad som alltid spelat och sjungit med henne. Elin bär spelmanstraditionen vidare i nytolkning genom sin sång och egna kompositioner. Hon har också en gedigen musikutbildning med tonvikt på sång och berättande, bland annat från Nordiska Visskolan i Kungälv och Folkmusikinstitutet i Tobo.

Elin har spelat in två demoskivor tidigare och medverkar också på skivor tillsammans med andra musiker, bland annat ”Folkmusik i Medelpad” och ”Vykort från världen”. Hon har varit med i radio och TV och sjungit på många visfestivaler runt om i landet. Hon har även jobbat som sångerska inom Kultur i vården i Stockholm och Uppsala.

Elin sjunger med glädje i alla slags sammanhang och gör allt från a´capellaprogram med folkmusik som passar bra i de flesta sammanhang till visprogram med sång och gitarr.

Nanna Walderhaug (så/git) har som originalartist delat scen med t.ex. Thorstein Bergman, Dag  Vag, Ola Magnell, Marie Bergman, Plura och Carla från Eldkvarn m.fl. och hennes visor har hörts runtom i landet på festivaler, caféer, musikscener och radio. Nanna är utbildad tonsättare och arrangör och lär även ut musik i olika sammanhang, både för barn och vuxna. Som barn började hon spela klassisk gitarr och kom senare att studera grunderna i flamencogitarr. Att förse egna och andras låtar med intressant och effektivt komp blev till slut specialiteten som gitarrist. Nanna har jobbat mycket med musik för äldre, både som frilansmusiker och som cirkelledare.

På Österåkers visfestival kommer Elin och Nanna att spela ett urval ur ”visor till sjöss”, ett program om att vara till sjöss och att längta hem som baserar sig på sjömannen Oskar Johan Lyths brev hem till gården runt förra sekelskiftet. Oskar Johan är Elins farfars far.

Lolita Ray är låtskrivare, sångerska, artist, manusförfattare, poet, vandrare och fembarnsmamma. Kommer på Österåkers visfestival att bjuda på sina egna, ofta ganska vemodiga, visor och på någon översättning av sina favoriter, som Steve Earle. Förutom soloframträdanden kan man också höra henne i grupperna Brittakåren och Little Failures. Hon skriver både på svenska och engelska och spelar gitarr, mandolin och munspel. Med de bägge banden har hon tidigare gett ut CD-skivor men nu håller hon på att spela in sin första egna visplatta. Lyssna kan man göra på www.myspace.com/lolitaray.

Billey Shamrock Gleissner född 31/1 1964 i Solberga, har sysslat med musik under i stort sett hela sitt liv. Heltidsartist sedan 1990. Vissångare, kompositör, lyriker, programvärd, musikalartist, festivalarrangör, nordist och en allmänt lattjo stare.
Vice ordförande i YTF, Yrkestrubadurerna och medlem i SKAP.
Före detta (?) punkare.

Pierre Ström tillhör den kärntrupp av vissångare med bl.a. Fred Åkerström och Cornelis Vreeswijk, som kring vispråmen Storken, startade visvågen på 1960-talet. Pierre Ström började arbeta proffessionellt 1965. Pierre arbetar som trubadur, skådespelare och författare. Pierre har också uppdrag inom Teaterförbundet och YTF där han med sin goda språkkänsla och analytiska förmåga
förhandlar och arbetar fram avtal mm. till förmån för alla artister i Sverige.

1967 under Stockholms Stads Bellmanspel, vid den första Hagafesten, gjorde Pierre Ström första gången rollen som Bellman.
1970, kom första LP:n. 12 stycken hittills, med titlar som Rallarvisor 1973 och 1986 men också samlingsskivor tillsammans med andra artister.

Ulf Johan Tempelman sjunger klassisk svensk visa från Bellman till nutid. Har tonsatt Dan Andersson, Ferlin, Karlfeldt samt Emil Hagström. 3 LP, Dan Andersson, Karlfeldt och En Påse Blandat, den senare även på CD samt nyinspelade Mot Ljuset. Mångårig kassör i YTF, numera också i Emil Hagström-sällskapet.

Basse Wickman Visor med värme och nerv, sånger som berättar och berör, naket och nära. Pressröster: SvD Basse Wickman är en trubadur som briljant förenar visans poesi med rockens kraft. DN En låtskrivare vars trohet mot sina ideal inger respekt. HIFI & Musik Sångpoeten Basse Wickmans rockinfluerade viskonst har nått en än högre grad av mognad och musiklitterär halt.

Berga-teatern i Åkersberga 10 september 2009

Entré: 100:-